Bruis: Ontspanning, balans en energie voor ondernemende vrouwen

7 tips voor een leeg hoofd

1. Schrijf je hoofd leeg
Het creëert veel rust in je hoofd om alles wat daar rond dwarrelt even een plek te geven. Pak pen en papier, laptop, smartphone of tablet en ga schrijven. Het hoeft geen kop en staart te hebben, geen goede verhaallijn of prachtige grammaticaal perfecte zinnen. Soms is het lekker om even van je af te schrijven, dus begin gewoon met je gedachten op te schrijven. Ga ermee door en je merkt vanzelf dat je gedachten rustiger worden.

2. Creëer overzicht, structuur en hapklare brokken
Heb jij ook zo’n lange lijst met dingen die je allemaal nog moet doen? En zie je er soms als een berg tegenop? Stel jezelf haalbare doelen. Je kunt niet verwachten dat je alles in 1 keer afrondt. Maak een overzicht van alles wat je nog wil en moet doen. Deel het op per onderwerp. Zet de belangrijkste dingen bovenaan. Maak subdoelen die overzichtelijk zijn en die je in 1 keer kunt afmaken. 1 voor 1 werk je het af.

3. Maak af waar je mee begonnen bent.
Niets is zo frustrerend als alles half af hebben en dus niets helemaal klaar. Concentreer je op 1 taak en maak deze af voordat je aan iets anders begint. Sluit je andere programma’s af. Zet je telefoon op stil. Kijk niet elk half uur op Facebook of Twitter. Zorg ervoor dat je helemaal met het onderwerp bezig bent en merk dat deze focus je helpt om het beter te doen.

4. Plan ruim
Rennen en vliegen van afspraak naar afspraak en onderweg nog even een boodschap halen en wat telefoontjes doen? En aiii, dan is het ook nog druk op de weg. Daar word je natuurlijk niet rustiger van. Het constant gejaagd bezig zijn zorgt voor een adrenalinetoevoer en die verhoogt je hartslag en bloeddruk. Op lange termijn kan dat schadelijke effecten hebben voor je gezondheid en dat wil je voorkomen. Zorg daarom dat je voldoende tijd hebt tussen je activiteiten. Plan ruimer dan je denkt nodig te hebben. Mocht je per ongeluk tijd over houden dan is die tijd heel nuttig te besteden door even rustig een kopje thee te drinken of iets anders voor jezelf te doen.

5. Las rustmomenten in elke dag
Je levert nu eenmaal een betere prestatie wanneer je er de energie en focus voor hebt. En je kunt niet de hele dag op de top van je kracht functioneren. Let goed op de signalen van je lichaam en neem pauze als je merkt dat je concentratie weg is of je schouders pijnlijk worden, of welk signaal dan ook voor jou van toepassing is. Als je niet meer lekker kunt zitten ga je even 10 minuten lopen. Eet iets voedzaams wanneer je trek hebt. Staar 5 minuten uit het raam om afstand te nemen van het onderwerp, het kan je zelfs helpen om een ander perspectief te gaan zien. Na zo’n rustmoment kun je er weer met frisse energie tegenaan.

6. Ga vol overgave bewegen
Kies iets wat je leuk vindt om te doen. Of dat nu wandelen, fietsen, dansen, zwemmen of stofzuigen is; ga iets fysieks doen en concentreer je helemaal op je bewegingen. Neem de tijd ervoor die je nodig hebt om er helemaal bij te zijn. Beweging is een goede manier om spanning te ontladen en je hoofd op te frissen.

7. Eet rustig en met aandacht
Ga lekker zitten wanneer je eet zonder afleiding van laptop, telefoon of TV. Proef je eten en kauw rustig. Dit is een rustmoment voor je lichaam en voor je hoofd.

Meld je nu aan voor mijn
Bruistablet


Hierin vind je praktische tips en oefeningen om meer rust en tijd voor jezelf te krijgen


jouw e-mail adres wordt niet met anderen gedeeld


* = verplicht veld
Esteriek de Heij
013


"Neem je signalen van stress serieus en doe er wat mee! Dat is één van de belangrijkste lessen die ik het afgelopen jaar heb geleerd. Door meer met fysieke en mentale oefeningen bezig te zijn en tijd te maken voor ontspanning heb ik weer de energie om te doen wat ik wil doen en voel ik me fit."


Lees meer over Esteriek

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.