Bruis: Ontspanning, balans en energie voor ondernemende vrouwen

3 makkelijke manieren om te ontstressen

We voelen ons allemaal wel eens gestrest en we hebben dan niet altijd zin om er wat aan te gaan doen. Vooral omdat stress heel vermoeiend is. Het put je lichaam enorm uit, zeker als je langere tijd onder spanning staat. Het liefst willen we dan een snelle oplossing. Geef mij maar een pilletje en dan ben ik morgenochtend als ik wakker word helemaal ontspannen en 100% stressbestendig. Helaas….. Die pil is volgens mij nog niet uitgevonden. Gelukkig zijn er vele andere mogelijkheden om stress te verlagen, hieronder een paar makkelijke manieren met goed resultaat!

1. Lachen: Grinniken, giebelen, giechelen, gniffelen, ginnegappen, schateren, proesten, gieren, bulderen of gewoon glimlachen. Dat lachen gezond is wist je natuurlijk al lang. Als je lacht verlaagt je hartslag en je stressniveau. Ook al is het maar een glimlach. Als je vaker glimlacht, lachen mensen vanzelf terug naar je! Probeer maar eens uit J

Lachende vrouwen

2. Bewegen: beweging helpt je om stress te ontladen en door regelmatig te bewegen, verbeter je ook je conditie zodat je meer energie hebt en weerbaarder bent in stressvolle situaties. Wanneer je ergens mee zit en het blijft maar malen in je hoofd is het ook goed om in beweging te komen. Grote kans dat er vanzelf een idee of een inzicht opkomt om het probleem aan te pakken.

3. Gemasseerd worden: Het hormoon oxytocine (in de volksmond ook wel bekend als knuffelhormoon) wordt door iedereen aangemaakt bij positief onderling contact, zoals bij aankijken, aanraken, knuffelen en vrijen. Het speelt een belangrijke rol bij het verbinden van sociale contacten met gevoelens van plezier. Een hoog oxytocine gehalte wordt geassocieerd met een gevoel van vertrouwen en verbondenheid. Het vermindert stress en geeft weerbaarheid tegen stress en verslaving. Daarnaast zorgt een hoger oxytocine gehalte dat het lichaam sneller tot rust komt en angst makkelijker onderdrukt wordt. Dit hormoon komt ook vrij tijdens een massage. Oxytocine is een belangrijke tegenhanger van de stresshormonen (nor)adrenaline en cortisol. In ons gehaaste leven is het van groot belang om een goede balans tussen inspanning en ontspanning te vinden. Massage kan hier bij helpen! Uit onderzoek is gebleken dat mensen die gemasseerd worden een lagere bloeddruk en hartslag hebben en minder stresshormoon in hun bloed hebben.

Zelf een shotje oxytocine ervaren? Maak dan nu een afspraak voor een heerlijke ontspanningsmassage.

Meld je nu aan voor mijn
Bruistablet


Hierin vind je praktische tips en oefeningen om meer rust en tijd voor jezelf te krijgen


jouw e-mail adres wordt niet met anderen gedeeld


* = verplicht veld
Esteriek de Heij
013


"Neem je signalen van stress serieus en doe er wat mee! Dat is één van de belangrijkste lessen die ik het afgelopen jaar heb geleerd. Door meer met fysieke en mentale oefeningen bezig te zijn en tijd te maken voor ontspanning heb ik weer de energie om te doen wat ik wil doen en voel ik me fit."


Lees meer over Esteriek

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.