Bruis: Ontspanning, balans en energie voor ondernemende vrouwen

NU even NIET!

Cartoon achtervolgd door werk

 

  • Heb je het gevoel dat je non-stop bezig bent?
  • Lukt het je niet om even af te schakelen en tot rust te komen?
  • Ren je rond als een kip zonder kop en ben je al tijden niet meer efficiënt bezig?
  • Stort je na een paar uur werken in en is je concentratie vermogen ver te zoeken?
  • Hoor je iets rommelen daar ergens in je buik?

Dan is het de hoogste tijd voor een break.

Het idee van een pauze is toch dat je even stopt met werken/studeren, wat rust voor jezelf neemt, iets eet en drinkt en dat je er weer energie van krijgt? Het is toch niet bedoeld om met je collega’s een vergadering na te bespreken en dan nog even snel wat weg te happen? En nog even een boodschapje te doen tussen de bedrijven in…

Om echt efficiënt te kunnen zijn, heb je het gewoon nodig om even te rusten tussendoor.

Ik zal vast niet de enige zijn die moeite heeft om los te komen van het werk, maar gelukkig heb ik wel ondervonden hoe fijn het is als het me wél lukt. En wat voor effect dat heeft op de rest van mijn dag. Hier zijn ze…… Mijn tips om het batterijtje weer een beetje op te laden zodat je er weer tegen kunt.

Tips:

1. NU even NIET!!! Ken je die commercial nog? Erg goed vind ik deze.

Nu even niet

Sjors overdrijft misschien een beetje, maar eigenlijk heeft hij gewoon gelijk. Pauze is pauze. En dan ook echt even STOPPEN dus.

2. Doe een hazenslaapje. Wanneer je niet thuis werkt is dat misschien wat lastiger, maar wij zelfstandig ondernemers hebben het in dat opzicht goed geregeld: lekker onze eigen tijd indelen. En als je zó moe bent dat je je ogen niet meer open kunt houden, is een klein power napje van twintig minuten echt een verademing. Net te kort om echt ver weg te zijn, waardoor je weer moeilijk op kunt staan, maar net genoeg om weer wat energie op te doen.

3. Verander van omgeving en ga fysiek op een andere plaats zitten. Laat alles waar je mee bezig bent even los, ook in gedachten. Als je met anderen bent, praat dan over andere onderwerpen dan werk.

4. Ga lekker uit het raam staren. Zonder echt te letten op wat je ziet laat je je ogen ergens op rusten en kun je even helemaal wegdromen.

5. Gun het jezelf om rust te nemen en niets te hoeven doen.

6. Weet dat je veel beter presteert wanneer je even rust hebt genomen, dan wanneer je doorbikkelt en je vermoeidheid negeert.

7. Ga naar buiten om wat frisse lucht op te snuiven en een kleine wandeling te maken.

8. Doe een paar opkikker yoga oefeningen om de energie weer lekker door je lichaam te laten stromen.

In mijn krachtopbouwende yogalessen op dinsdag avond doen we elke week onder andere een paar stevige oefeningen waar je lekker energiek van wordt. Doe eens mee met een proefles om het te ervaren. Deze oefeningen kun je natuurlijk ook zelf doen wanneer je er behoefte aan hebt. Er is nog 1 plaats beschikbaar in deze les.

Reacties op dit artikel en ideeën zijn altijd welkom. Voel je vrij om me een mail te sturen!

Meld je nu aan voor mijn
Bruistablet


Hierin vind je praktische tips en oefeningen om meer rust en tijd voor jezelf te krijgen


jouw e-mail adres wordt niet met anderen gedeeld


* = verplicht veld
Esteriek de Heij
013


"Neem je signalen van stress serieus en doe er wat mee! Dat is één van de belangrijkste lessen die ik het afgelopen jaar heb geleerd. Door meer met fysieke en mentale oefeningen bezig te zijn en tijd te maken voor ontspanning heb ik weer de energie om te doen wat ik wil doen en voel ik me fit."


Lees meer over Esteriek

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.