Bruis: Ontspanning, balans en energie voor ondernemende vrouwen

Multitasken: een gave of een illusie?

Multitasken, balans

 

Ze zeggen dat vrouwen er goed in zijn. Dan ben ik al meteen geneigd het te geloven. Het is toch hartstikke handig en efficiënt om te multitasken? Wat een tijd bespaar je ermee, ideaal! 66% van de Nederlanders gelooft dat ze goed meerdere taken kunnen combineren. Maar is het echt waar? Kunnen wij vrouwen – of mensen in het algemeen – meerdere dingen tegelijk?

 

We zien voorbeelden van multitasken overal om ons heen: bellen terwijl we aan het autorijden zijn, koken en ondertussen bijpraten met onze partner, TV kijken terwijl we eten en ga zo maar door. Het schijnt zelfs dat bedrijven ernaar vragen in sollicitatiegesprekken.

 

Onbewust doen we de hele dag niets anders; we ademen, onze hartslag wordt gereguleerd en bloed door het lichaam gepompt, onze voeding wordt verteerd en opgenomen, enzovoort. Dit zijn processen die onbewust worden aangestuurd en daar hoeven we bewust niets voor te doen. Dat gaat prima tegelijk. Maar hoe goed kunnen we luisteren naar onze gesprekspartner als we geconcentreerd moeten autorijden?

 

Zodra je je op meerdere dingen tegelijk moet concentreren, gaat het fout. Of je rijdt op de automatische piloot en ziet maar de helft van wat er om je heen gebeurt, óf je gesprekspartner praat tegen een halfoplettend persoon. Uit onderzoek  van gedragswetenschappers blijkt namelijk dat wij helemaal niet in staat zijn om te multitasken. Wanneer we dit proberen, worden we minder nauwkeurig, gaan we fouten maken en raken we gestrest en vermoeid. Dat laatste blijkt ook uit het feit dat wie veel multitaskt, meer slaap nodig heeft – per nacht 20 minuten meer volgens Britse onderzoekers.

 

Schakelen kost energie

Als we meerdere bewuste taken tegelijk willen uitvoeren, kost het veel meer tijd en energie om te schakelen tussen de taken. Dus hoe meer dingen we tegelijk proberen te doen, hoe minder efficiënt we bezig zijn. Mensen die voortdurend switchen tussen taken laten zich veel gemakkelijker afleiden van de taak die ze moeten uitvoeren en kunnen minder goed de bijzaken van de hoofdzaken scheiden. Doordat je continu je concentratie verlegt, kost iedere taak meer tijd en energie. In feite springt de hersenactiviteit tijdens het multitasken steeds heen en weer tussen het ene en het andere gebied. De hersenen moeten zich opnieuw instellen voor deze taak, andere informatie klaar hebben staan en andere denk onderdelen activeren. Dat gaat vaak langzaam en verstoort daardoor de uitvoering van de activiteiten. Multitasken is dus helemaal niet effectief. En het maakt niet uit of je man of vrouw bent; we zijn allemaal slechte multitaskers.

 

Één ding

De conclusie is dus dat we zo min mogelijk moeten multitasken. Back to basics. Singletasken wordt het nieuwe woord! Simpelweg één ding tegelijk doen. Dat is al een uitdaging op zich met alle prikkels die zich de hele dag door aandienen. Sociale media en onze smartphones zijn een continue bron van afleiders en verleidingen. Want laten we eerlijk zijn; we vinden het allemaal heerlijk om op de hoogte te blijven via het nieuws, facebook, twitter, whatsapp en de rest. Het is ook gewenning om steeds maar te willen kijken op je telefoon of steeds dat beetje “werkgeheugen” wat nog onbenut is in onze hersenen in te willen vullen met een taakje erbij. Een soort verslaving die uiteindelijk de beleving van die ene taak minder intensief maakt en misschien wel oppervlakkiger, omdat we er niet met onze volle aandacht bij zijn. Juist als je het maximale uit je tijd wilt halen, ben je beter af als je niet multitaskt.

 

Aandacht

Wie meer mindful – met volle aandacht in het hier en nu – leeft, heeft minder last van stress, slaapproblemen, fysieke klachten, depressiviteit en angst. En je aandacht kun je trainen door bijvoorbeeld te mediteren of een mindfulness oefening te doen. Ook zul je merken dat je meer kunt genieten van bijvoorbeeld eten of een goed gesprek als je er meer aandacht voor hebt.

 

 

Tips om te singletasken

  • Word je bewust van de verleidingen die er voor jou zijn om je af te leiden van waar je mee bezig bent (email, telefoon, kopje thee halen,vul maar in ……)
  • Bedenk wat je gaat doen als die verleiding zich aandient; bijvoorbeeld even je ogen sluiten en opnieuw focussen op wat je aan het doen was à train op deze manier je concentratie om je aandacht langer bij één ding te kunnen houden
  • Zet internet uit en je telefoon uit of op stil (geen tril) als je met een taak bezig bent
  • Check en beantwoord e-mails op vaste momenten op een dag – niet overal tussendoor
  • Deel je tijd efficiënt in volgens de pomodoro techniek
  • Als er gedachten bij je opkomen over andere dingen, schrijf deze dan op en parkeer ze voor een later moment
  • Als je merkt dat je aandacht alle kanten op vliegt, neem dan een korte adempauze.  Dit maakt je werkgeheugen schoon zodat je daarna weer fris verder kunt!

Meld je nu aan voor mijn
Bruistablet


Hierin vind je praktische tips en oefeningen om meer rust en tijd voor jezelf te krijgen


jouw e-mail adres wordt niet met anderen gedeeld


* = verplicht veld
Esteriek de Heij
013


"Neem je signalen van stress serieus en doe er wat mee! Dat is één van de belangrijkste lessen die ik het afgelopen jaar heb geleerd. Door meer met fysieke en mentale oefeningen bezig te zijn en tijd te maken voor ontspanning heb ik weer de energie om te doen wat ik wil doen en voel ik me fit."


Lees meer over Esteriek

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.