Bruis: Ontspanning, balans en energie voor ondernemende vrouwen

Laat je werk op je werk met deze 5 tips

Vakantie. Werk loslaten.

 

Heb je eindelijk rust, maar kun je niet stoppen met piekeren over werk?

Voel je je schuldig wanneer je vrij bent?

Heb je het gevoel dat je werk nooit af is?

 

Dan wordt het tijd om op zoek te gaan naar manieren om je werk op je werk te laten en niet overal mee naar toe te slepen.

 

Waarom doe ik dat eigenlijk?

Toch is het ook interessant om eens te kijken naar de redenen waarom je doet wat je doet. Het zijn vast bepaalde karakter trekken die ervoor zorgen dat we overmatig met werk bezig zijn. Je voelt je verantwoordelijk. Je bent betrokken bij het wel en wee van je collega’s en het bedrijf. Je wilt bewijzen dat je het kunt. Het bedrijf (of jijzelf) verwacht het van je om door te kunnen groeien naar die functie die je zo graag wilt. Je wilt het graag goed doen. Maar wanneer is het goed genoeg? Wie trekt de grens? En wanneer is die grens bereikt? Wacht je tot iemand anders tegen je zegt dat het genoeg is? Of heb je de moed om het zelf goed genoeg te vinden?

Dat laatste is voor veel mensen niet zo makkelijk omdat er altijd een stemmetje in hun hoofd klinkt die zegt dat het beter moet, dat het niet oké is of dat zij niet oké zijn. Maar al te vaak wordt er naar dat stemmetje geluisterd, wat veel onrust als gevolg kan hebben.

 

Coaching

We hebben allemaal wel eens te maken met een deel van onszelf wat bekritiserend en/of veroordelend is. Soms houdt het je scherp en helpt het je prestaties te verbeteren, maar die gedachten kunnen je ook onzeker maken en belemmeren in je doen en laten. Door gecoacht te worden kun je gaan kijken waar die stem vandaan komt en het aanpakken zodat het milder wordt en kan veranderen in een behulpzame stem.

 

Dat stemmetje kan één van de redenen zijn waarom je moeilijk je werk kunt loslaten, omdat je ergens van binnen vindt dat het niet genoeg is. Daarnaast zijn er nog vele andere redenen.

Wellicht kunnen onderstaande tips jou helpen  om je werk makkelijker los te laten.

Hier komen ze:

 

1. Houd het overzicht

In drukke tijden is het extra hard nodig om goed te weten wat er op dit moment belangrijk is. Je wilt van alles, je to-do lijst past niet eens meer op 1 bladzijde en je hebt geen idee waar je moet beginnen. Je kunt de hele dag druk zijn met allerlei klusjes en aan het einde van de dag nog steeds het gevoel hebben dat je niks nuttigs gedaan hebt. Houd daarom goed voor ogen wat het belangrijkste is om nu te doen. En als je dat afgerond hebt, heb je veel sneller een goed gevoel over wat je gedaan hebt en kun je het werk makkelijker loslaten.

 

2. Geef jezelf vrijaf

Bedenk wat je al allemaal hebt gedaan voor het werk en geef jezelf toestemming om het los te laten (ook al is het misschien niet af). Het klinkt misschien een beetje kinderachtig, maar het werkt wel om een duidelijk moment te hebben waarop je tegen jezelf zegt dat het genoeg is geweest en dat het nu tijd is voor jou. De wereld (of het bedrijf) zal niet vergaan als jij nu je werk loslaat. Sterker nog, het is zelfs beter voor het bedrijf omdat het voor jouw functioneren ook gunstig is als je regelmatig tijd neemt om te ontspannen

 

3. Schrijf het op

Als er dingen in je opkomen over werk die je echt niet wilt vergeten, schrijf ze dan meteen op of mail het naar je werk email adres, zodat je die gedachte los kunt laten.

 

4. Neem een mini-vakantie

Eigenlijk is het een soort brain-training. Mensen die heel visueel ingesteld zijn, vinden dit vaak makkelijker dan mensen die dat niet zijn. Wat je doet, is dat je een rustige plek opzoekt waar je niet gestoord kunt worden door je omgeving (of je telefoon). Je sluit je ogen en je neemt even een paar minuutjes de tijd om te voelen hoe het met je lijf is. Voel of en waar er spanning zit en probeer dit los te laten. Volg je ademhaling een tijdje. Dan ga je in gedachten een prachtige vakantieplek voor jezelf creëren. Maak het zo levendig mogelijk in je gedachten. Bijvoorbeeld als je op een zeilboot zit, dan hoor je de wind en voel je hoe de boot door de golven glijdt. Je voelt het zonlicht op je huid, de waterspetters op je gezicht. Je ziet alle details van de boot en het helderblauwe water voor je. Je ruikt de zee. Enzovoort. Ga al je zintuigen langs en neem de ervaring helemaal op in je systeem.

 

5. Verleg je aandacht

Blijf niet in je cirkeltje van ge dachten over werk ronddwalen, maar ga iets doen waar je al je aandacht voor nodig hebt en waar je helemaal in op kunt gaan. Muziek luisteren, muziek maken of dansen. Of ga lekker sporten om je hoofd leeg te maken. Misschien houd je wel van koken?

Ga iets doen waarbij je niet echt hoeft na te denken. Het is natuurlijk heel persoonlijk wat je leuk vindt. Iedereen heeft wel zoiets waarbij je niet te veel hoeft na te denken en vooral doet.

 

Wees trots op wat je gedaan hebt en geniet van je welverdiende momenten van ontspanning.

Meld je nu aan voor mijn
Bruistablet


Hierin vind je praktische tips en oefeningen om meer rust en tijd voor jezelf te krijgen


jouw e-mail adres wordt niet met anderen gedeeld


* = verplicht veld
Esteriek de Heij
013


"Neem je signalen van stress serieus en doe er wat mee! Dat is één van de belangrijkste lessen die ik het afgelopen jaar heb geleerd. Door meer met fysieke en mentale oefeningen bezig te zijn en tijd te maken voor ontspanning heb ik weer de energie om te doen wat ik wil doen en voel ik me fit."


Lees meer over Esteriek

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.